Průvodce úvěrovými registry
Jak úvěrové registry fungují a k čemu jsou? Jakou roli hrají při žádosti o úvěr?
Právě jste otevřeli stránku, která Vám objasní základní principy fungování úvěrových registrů.
Dozvíte se, jak v praxi probíhá vyřizování spotřebitelského úvěru, jaká úskalí Vás mohou potkat,
a snadněji se zorientujete v terminologii finančních institucí. K jednoduššímu pochopení Vám poslouží příklad manželů Zodpovědných.
Manželé Zodpovědní by si rádi zmodernizovali svůj byt a vybavili ho novou elektronikou.
V současné době však nemají dostatek hotovosti, a tak se rozhodli pořídit si vybavení
na spotřebitelský úvěr.
Mohou si vzít manželé Zodpovědní v takovém případě spotřebitelský úvěr?
Spotřebitelské úvěry jsou formou půjčky pro fyzické osoby (nepodnikatele), které slouží především
k nákupu spotřebního zboží. Spotřebitelský úvěr mohou manželé Zodpovědní čerpat na konkrétní účel. V takovém případě ho však musí poskytovateli doložit. Může se jednat o zařízení a vybavení domácnosti, spotřební elektroniku, pořízení nebo modernizaci bytu či rodinného domu, nákup dovolené, automobilu nebo třeba financování tuzemského či zahraničního studia. Pokud úvěr budou čerpat jako neúčelový, mohou ho využít libovolně.
Kam se mohou obrátit?
Spotřebitelský úvěr mohou manželé Zodpovědní získat jak od banky, tak od jiné finanční instituce (úvěrové nebo leasingové společnosti). Nabídka je široká a liší se převážně výší úrokových sazeb
a formou ručení.
Manželé Zodpovědní jdou do banky či úvěrové společnosti. Poskytnou potřebné údaje
a dokumenty a zažádají o úvěr. Pro vyhodnocení jejich žádosti se banka či úvěrová společnost dotazuje do BRKI a NRKI.
Co znamená BRKI a NRKI a kdo za nimi stojí?
Bankovní (BRKI) a Nebankovní (NRKI) registr klientských informací jsou velmi dobře zabezpečené databáze informací o klientech finančních institucí, kteří se vůči nim nějakým způsobem zadlužili.
Díky registrům mohou banky i nebankovní finanční instituce při žádosti o poskytnutí finančních prostředků o svém potenciálním zákazníkovi zjistit výši jeho závazků, a zda v minulosti své závazky platil řádně a včas. Tuto informaci pak mohou využít při rozhodování, zda finanční prostředky zákazníkovi poskytnou či nikoliv.
Bankovní registr klientských informací (BRKI) provozuje společnost CBCB – Czech Banking Credit Bureau, a.s. V bankovním registru se nachází každá fyzická osoba, tedy občan i fyzická osoba podnikající, která má s některou členskou bankou nebo stavební spořitelnou uzavřenou úvěrovou smlouvu, nebo ji v minulosti uzavřenou měla, či o uzavření úvěrové smlouvy teprve žádá. Může se jednat například o hypotéku, stavební spoření, spotřebitelský úvěr, kontokorent, kreditní kartu nebo třeba povolený debet. V registru jsou také vedeny fyzické osoby, které o úvěr či o vydání kreditní karty teprve žádají. Údaje o firmách v bankovním registru nejsou.
Nebankovní registr klientských informací (NRKI) provozuje zájmové sdružení CNCB - Czech Non-Banking Credit Bureau, z.s.p.o. - dříve LLCB – Leasing & Loan Credit Bureau (LLCB, z.s.p.o.) Nebankovní registr obsahuje na rozdíl od bankovního registru kromě fyzických osob a fyzických osob podnikajících také údaje o osobách právnických (tzn. o obchodních společnostech).
Organizátorem obou registrů je společnost CRIF - Czech Credit Bureau, a.s. (dříve CCB - Czech Credit Bureau, a.s.) Technické zabezpečení provozu obou registrů zajišťuje její mateřská společnost CRIF S.p.A., která je čtvrtou největší světovou společností v oblasti provozování úvěrových registrů.
Banka či úvěrová společnost může manžele Zodpovědné v souvislosti se žádostí
o spotřebitelský úvěr požádat o poskytnutí souhlasu se zpracováním osobních údajů
v úvěrových registrech.
Jaké konkrétní údaje jsou v registrech BRKI a NRKI evidovány?
Ke každé fyzické či právnické osobě jsou v registrech kromě jména, rodného čísla / identifikačního čísla a adresy, uvedeny také základní informace o tom, jak a kolik celkem fyzická či právnická osoba splácí nebo v minulosti splácela. Konkrétně je to údaj týkající se počtu úvěrových smluv, které daná osoba má, výše částek jednotlivých úvěrů a výše pravidelných splátek. Součástí informací je i historie splácení těchto závazků a informace o jejich zajištění. Registry dále obsahují údaje o tom, zda daná osoba právě nežádá o nějaký úvěrový produkt.
V jakém případě je potřebný souhlas klienta se zpracováním osobních údajů?
Banky souhlas klienta nepotřebují. Výměna informací o platební morálce, bonitě a důvěryhodnosti klientů je bankám povolena v zákoně o bankách. Mohou se tedy díky této zákonné výjimce informovat a vyměňovat si informace i bez jeho souhlasu.
U nebankovního registru je situace jiná, zde je souhlas klienta se zpracováním osobních údajů nezbytný proto, aby informace mohly být do registru zaslány.
Vyměňují si vzájemně BRKI a NRKI informace?
Ano, oba registry si údaje mezi sebou vyměňují. Věřitelské subjekty tak dostávají o svých klientech ucelené informace v jeden okamžik, což mimo jiné umožňuje rychlejší zpracování Vaší žádosti
o půjčku / úvěr. Pro vzájemnou výměnu dat mezi registry je nutný Váš souhlas, který bývá součástí žádosti o úvěr / půjčku. Existující bezpečnostní opatření zajišťují, aby bankovní tajemství nebylo porušeno a informace nebyly zneužity.
Jak dlouho bude údaj o žádosti manželů Zodpovědných evidován v registru?
Jakmile manželé Zodpovědní podepíší žádost o úvěr, jejíž součástí bude výše uvedený souhlas,
a finanční instituce se následně dotáže do příslušného registru pro ověření jejich bonity, objeví se informace o této úvěrové žádosti v registru. Rozhodnou-li se manželé z jakéhokoliv důvodu úvěr nečerpat (nepodepíší úvěrovou smlouvu), anebo budou odmítnuti ze strany finanční instituce, údaj
o jejich žádosti bude z registru vymazán po jednom roce v případě banky a po 6 měsících v případě jiné finanční instituce.
Manželé Zodpovědní si před dvěma lety vzali úvěr, který řádně a v pravidelných splátkách spláceli a v dohodnutém termínu celý splatili.
Ovlivní tato skutečnost pozitivně rozhodování banky o podmínkách úvěru?
V úvěrových registrech provozovaných CBCB a CNCB jsou zaneseny veškeré informace, tzn. nejen negativní, ale i pozitivní údaje. To, že registr obsahuje i pozitivní informace, umožňuje klientům budovat si svou úvěrovou historii, případně napravit své prohřešky z minulosti. Díky pozitivním údajům z registru tak mohou úvěry znovu získat i lidé, kteří si s sebou nesou z minulosti nějaký drobný přestupek, např. opožděnou splátku. Ve vyspělých zemích si lidé často budují svou úvěrovou historii již od mládí, aby se postupem času dostali k lepším bankovním produktům a podmínkám.
Kdo všechno může žádat o informace z registrů BRKI a NRKI?
Právo žádat informace z bankovního registru BRKI či nebankovního registru NRKI má taková finanční instituce, která má podepsanou smlouvu s provozovatelem daného registru. Zároveň tato finanční instituce musí plnit řadu smluvních závazků, které jsou kontrolovány. Právo na získání informace z registru vzniká bankovnímu či nebankovnímu subjektu v okamžiku, kdy u ní žádáte
o některý z úvěrových produktů, nebo když již nějaký úvěrový produkt využíváte. Kdyby se na Vás finanční instituce dotázala v rozporu s výše uvedeným, dostala by se do rozporu se smlouvou
a mohla by být sankcionována, v závažném případě i z registru vyloučena.
Uživateli bankovního registru jsou banky (ze zákona patří mezi banky i stavební spořitelny).
V rámci vzájemné výměny dat mezi bankovním registrem BRKI a nebankovním registrem NRKI mohou získávat informace i další finanční instituce, například leasingové a úvěrové společnosti,
které mají smlouvu s provozovatelem nebankovního registru. Jejich možnost získávat tyto informace je podmíněna vaším souhlasem. S aktuálními uživateli obou registrů se můžete seznámit
na stránkách provozovatelů obou registrů, tedy na www.cbcb.cz a www.cncb.cz.
Samozřejmě právo žádat informace z registrů o své osobě má i každý občan, fyzická osoba podnikající či právnická osoba.
Pan Zodpovědný figuruje jako ručitel u úvěru své sestry.
Bude mít tato skutečnost vliv na podmínky jeho nového úvěru?
Ano, v registru se velmi pravděpodobně pan Zodpovědný objevuje jako ručitel sestřina úvěru, tudíž tento úvěr bude finanční instituce považovat za potenciální závazek pana Zodpovědného. Proto je nutné si rozmyslet, zda vstupovat do ručitelských závazků cizích osob.
Manželé Zodpovědní by rádi věděli, jak jsou na tom s celkovými půjčkami.
Mohou si zjistit, jaké informace o nich registry BRKI a NRKI vedou?
Informace, které o manželích Zodpovědných v registrech NRKI a BRKI evidují, získají za manipulační poplatek. Jeho výše záleží na tom, jak rychle výpis z registru potřebují. Mohou volit mezi službou Expres (vydání výpisu z registru osobně na počkání, nebo odeslání výpisu poštou do 24 hodin), která je zpoplatněna 200 Kč, či službou Standard (dodání výpisu do 30 dnů), za níž zaplatí 100 Kč.
Žádost o výpis z registrů je možné zaslat poštou. Podpis na této žádosti musí být notářsky
či úředně ověřen. Je to z důvodu bezpečnosti, aby se na jejich údaje v registru nemohla dotazovat neoprávněná osoba. V případě zaslání výpisu registrů poštou jsou k ceně výpisu připočteny poštovní poplatky. Dalším způsobem je osobní návštěva klientského centra registru v Praze.
Pokud si pro výpis nemohou přijít osobně, můžou pověřit jinou osobu na základě plné moci.
I v tomto případě je třeba notářsky či úředně ověřený podpis plné moci. Vzory žádostí i plných mocí včetně dalších informací naleznete na webových stránkách www.cbcb.cz a www.cncb.cz.
Manželé Zodpovědní zjistili, že v údajích v registru je chyba.
Co mohou dělat?
Pokud zjistí, že některý z údajů uchovávaných v registru je chybný nebo nepřesný, měli by se obrátit na provozovatele registru, společnost CBCB či CNCB. Provozovatel nesprávný údaj po dohodě
s finanční institucí bezodkladně a bezplatně opraví.
Manželé Zodpovědní nebyli schopni nový úvěr díky nenadálé rodinné situaci po 3 měsíce splácet v předepsaných lhůtách. Nyní již úvěr řádně splácí.
Objeví se tato skutečnost v registru?
Jedná-li se o jedno až dvoudenní zpoždění se zaplacením splátky úvěru, v registru se zpravidla takové prodlení vůbec neobjeví, jelikož údaje v registrech jsou aktualizovány jednou měsíčně.
Tuto informaci však nelze brát jako pravidlo. V zájmu každého klienta by mělo být řádné a včasné splácení úvěru dle dohody s finanční institucí. Nicméně pokud taková situace nastane, je důležité okamžitě kontaktovat finanční instituci, která klientovi pomůže situaci vyřešit, například pomocí odložených splátek či nabídkou jiného typu úvěru.
Manželé Zodpovědní mají obavy, aby negativní informace o opožděném splácení nebyly zaznamenány v registru do konce jejich života.
Na jak dlouho jsou záznamy v registrech uchovávány?
Opozdí-li se klient jednou či dvakrát se splácením úvěru / půjčky, bude tato informace obsažena
v úvěrové zprávě, kterou finanční instituce obdrží. Pokud však má historii splácení v pořádku, nemělo by mu ojedinělé opoždění se splátkou zabránit v získání nového úvěru / půjčky. Informace obsažené
v registrech jsou pravidelně měsíčně aktualizovány a uchovávány po dobu smluvního vztahu
s finanční institucí a po dobu dalších čtyř let po jeho ukončení.